슈튜트가르트에서의 첫째 날! 바이젠호프 주거단지를 방문하기로 했다.
바이젠 호프 주거단지를 방문하기 전에 이은영 도서관을 들르기로 했는데 건물에 도서관이라는 글씨를
보는데 감동받았다. 아무튼 이은영 시립도서관에서 구글맵에서 걸어서 20분 거리에 있다길래
당당하게 출발했는데.... 무슨 20분 아니다..30-40분은 걸은 듯? 심지어 언덕길이어서 좀 힘들었다. (중간에 내려가고 싶은 충동이)
While we're at Villa La Roche, we've decided to visit Le Corbusier's studio as well It is about 20 minutes' walk from Villa La Roche. Fortunately, it was open on Saturday.
Le Corbusier's studio was designed by Le Corbusier himself and lived there for more than 30 years. The apartment in Paris was reopened after two years of restoration work (lucky during my trip).
[ Weissenhof Museum / Le Corbusier 2020.12.29 바이젠호프 주거단지 방문기 ]
[2020 01.04 Visit to Le Corbusier Studio Apartment]
On the way to the Weisenhoff residential complex... an endless path
[ 바이젠호프 주거단지 ]
유럽의 20세기 초는 소위 건설의 시대다. 자유와 풍요를 찾아 도시로 밀려오는 인구를 수용하기 위해 수없이 많은 도시와 건축이 만들어지고 있던 때였으나, 새로운 기회를 통해 신흥부자가 된 이들 대부분은 과거 귀족들의 삶을 꿈꾸고 있었다. 여전히 경사진 지붕에 온갖 장식이 달린 집, 이미 시대는 봉건질서가 무너지고 가족 형태도 바뀌고 있었지만 그들이 추구했던 것은 과거에 대한 허영이어서 시대는 바야흐로 퇴행적 위기에 직면하고 있었던 것이다.
그러나 새로운 시대를 직감한 지식인들은 서로를 격려하고 논쟁하며 새로운 가치를 찾고 있었으니, 예술과 산업의 합치를 이루려 건축가와 예술가들이 모여 만든 독일공작연맹(Deutcher Werkbund in Berlin)도 그 시대정신을 구현하기 위한 모임이었다. 이 모임의 핵심이던 루드비히 미스 판 데어 로에(Ludwig Mies van der Rohe.1886~1969)는 슈투트가르트 시당국으로부터 바이센호프 지역에 주거단지 설계의 책임을 요청받으면서 현대건축사에 일대 전기를 마련하게 된다. 3000평 남짓한 경사진 부지에 결과적으로 33동의 주거건축이 세워졌을 뿐이지만 이 건축은 세계 건축계의 논쟁의 중심에 서서 많은 아류를 곳곳에 생산해내고 국제주의 형식이라는 새로운 사조를 만들어 세계 건축을 변하게 했을 뿐 아니라 우리의 삶을 바꾸는 데 혁혁한 공을 세우게 된 사건이었다.
1920년 중반 사회문제의 안정을 위해 힘을 쓰던 중앙정부의 강력한 지원을 얻은 슈투트가르트 시당국은 전략적 차원에서 그 당시 공작연맹에서 가장 중요한 인물이 된 미스에게 이 일의 전권을 맡기지만 시대의 전환에 선 그는 새로운 가치를 구현하기 위해 험난한 과정을 겪어야 했다. 미스는 전체 마스터 플랜을 세우고 난 후 개별 건축설계를 진행하기 위해 젊은 건축가들을 유럽전역에서 불러 모으는데, 더러는 약관의 나이이고 생소하기도 하여 보수적 건축계나 공무원으로부터 끈질긴 반대와 냉소에 부닥쳤으나 그는 비난을 무릅쓰고 이를 관철시킨다. 새로운 건축을 위해서는 새로운 시대에 대한 확신을 가진 건축가가 참여해야 한다는 것이었다.
[ Weisenhoff Residential Complex ]
The early 20th century in Europe is the era of so-called construction. It was a time when countless cities and architectures were being created to accommodate the population rushing to the city in search of freedom and abundance, but most of those who became newly rich through new opportunities were dreaming of the lives of aristocrats in the past. The house still had sloping roofs and all kinds of decorations, and the feudal order was collapsing and the family form was changing, but what they sought was vanity to the past, and the times were facing a regressive crisis.
However, intellectuals who felt the new era were encouraging, arguing, and seeking new values, so the Deutcher Werkbund in Berlin, which was formed by architects and artists to bring the art and industry together, was also a gathering to realize the spirit of the times. Ludwig Mies van der Rohe.1886-1969, who was at the heart of the meeting, was asked by the city government of Stuttgart to be responsible for the design of the residential complex in the Weissenhoff area, setting a new stage in modern architecture. As a result, 33 houses were built on a sloping site of more than 3,000 pyeong, but this construction was at the center of controversy in the world's architecture, producing many subclasses and creating new ideas of internationalism.
With the strong support of the central government in the mid-1920s, Stuttgart's city government, which had been struggling to stabilize social problems, gave full authority to Miss, who was then the most important figure in the Peacock Federation, but at the turn of the era, he had to go through a tough process to realize new values. After building the entire master plan, Miss brings young architects from all over Europe to carry out individual architectural designs, some of which are at the age of the terms and conditions, facing persistent opposition and cynicism from conservative architects and government officials, but she pushes them through despite criticism. In order to build a new architecture, architects with confidence in the new era had to participate.
You can see a long horizontal window on the side.
It can be seen that it is as light as possible to move. (It is said that parents, children or districts were freely divided.)
It is said that the outer corridor was designed to prevent children from waking their parents up when they go to the bathroom during the night.
A folding bed inspired and made by Le Corbusier's sleeping compartment.
(It's not made by himself, but by someone else, it was made by Le Corbusier.)
Is he a color genius?
It's not tacky at all now.
Hand-drawn drawings?
(Column Sections Due to Intermediate Walls)
Moving to next building
The color is really good.
A miniature of the buildings built in the Weisenhoff residential complex.
In the city of Stuttgart, the vice-president of the German Peacock Federation, Miss van der Rohe, collaborated.
A New Housing Complex with Architectural Departments
a village-wide layout
curious explanatory boards
Designed by
Le Corbusier, Gropius, Mies van der Rohe, Scharoun and others
[Ludwig Mies Van Der Rohe ]
Multi-Family Dwelling, Am Weissenhof 14-20
People were still living... How does it feel?
[ J.J.P. Oud ]
Five Row Houses, Pankokweg 1-9
[ Hans Scharoun ]
Single-Family Dwelling. Holzelweg 1
Unlike other buildings, the curves stood out!
[ Peter Behrens ]
Multi-Family Terraced Dwelling,
Am Weissenhof 30-32. Holzelweg 3-5
I sat down carefully to celebrate.
[ Mart Stam ]
Three Row Houses,
Am Weissenhof 24-28
I really don't have the color.
르 코르뷔제를 비롯하여 바우하우스의 교장이 된 발터 그로피우스, 베를린 필하모니 홀을 설계한 한스 샤로운 등 초빙된 16명의 건축가들은 대부분 30대 40대였지만 이들은 이 일 이후 20세기 불멸의 건축가가 되었다. 이들은 27년 6월 23일 '주거(Wohnung)'라는 제목으로 전시회를 개최하는데 그 전시회의 포스터가 이들이 역사에 대해 취한 태도를 단적으로 보여주었다. 포스터에는 화려한 장식으로 치장된 옛 집이 그려져 있고 그 위를 강렬한 가위표로 뭉개었으니 이는 과거의 시대와 결별한다는 표시였다. 실제로 그들이 그린 주거는 종래의 주택과는 판이하였다. 지붕은 모두 평지붕이었고 집들은 거의 백색으로 마감되어 전통적 풍경과는 전혀 다른 모습이었다. 기성 건축계는 이 주거단지를 마치 예루살렘 교외의 한 마을 같다고 비아냥거렸다. 그러나 이 새로운 주거형식은 미래 여성의 역할에 관심을 가지고 가사노동 시간을 줄이기 위해 기능적으로 방들을 배치하였고 짧은 동선을 만들어 효율의 가치를 극대화하였으며 주택 내부에 일광을 밝게 끌어들이고 환기와 위생에 각별한 관심을 가졌다. 건설비용과 관리비용을 줄이기 위해 불필요한 공간과 장치를 모두 없앴으며 장식을 철저히 배제하여 거주하는 사람의 움직임이 돋보이게 되었다. 집은 이제 신분의 상징이 아니라 삶의 도구였다. 코르뷔제는 다섯 가지 현대건축의 원칙을 여기서 세웠고 미스는 표준화를 통해 주택의 대량생산방식을 이룩하였으며 주거는 투명해지고 테라스주택 같은 새로운 유형이 만들어졌다. 모든 건축가들이 새로운 선언을 하고 나타났으니 이는, 로텐부르크 같은 도시를 생각할 때, 혁명이었다. 전시회의 개막식에서 미스 반 데어 로에는 단연코 다음과 같이 선언 한다.
" 우리가 여기에 설계한 것은 집이 아니라 새로운 시대의 새로운 삶이다. "
- 미스 반데어 로에 -
Most of the 16 architects invited, including Le Corbusier, Walter Gropius, the principal of Bauhaus, and Hans Sharoon, who designed the Berlin Philharmonic Hall, were in their 30s and 40s, but they became immortal architects in the 20th century. They hold an exhibition titled "Wohung" on June 23, 27, and the poster of the exhibition showed their attitude toward history. The poster depicts an old house decorated with colorful decorations and crushed it with intense scissors, a sign that it was breaking from the past era. In fact, the houses they painted were different from the traditional houses. The roofs were all flat roofs, and the houses were almost white, a completely different appearance from the traditional landscape. The established architecture community criticized the residential complex as if it were a village in the suburbs of Jerusalem. However, this new housing style was interested in the role of future women, functionally deploying rooms to reduce domestic working hours, maximizing the value of efficiency by creating a short line of movement, brightening the sunlight inside the house and paying special attention to ventilation and sanitation. In order to reduce construction and management costs, all unnecessary spaces and devices were removed, and the decoration was completely excluded, making the movement of residents stand out. The house was no longer a symbol of status, but a tool of life. Corbusier established five modern architectural principles here, Miss achieved a mass production method of housing through standardization, and the housing became transparent and a new type of terrace house was created. All the architects made a new declaration, which was a revolution, considering a city like Rottenburg. At the opening ceremony of the exhibition, Miss Van der Rohe will by far declare:
" What we designed here is not a house, but a new life in a new era. "
- Mies van der Rohe -
'Trip' 카테고리의 다른 글
[ Le Corbusier Studio - apartment ] 르코르뷔제 스튜디오 아파트먼트 (2) | 2021.01.03 |
---|---|
[ Masion La Roche ] 빌라 라로슈 (2) | 2021.01.03 |
[ Unité d'Habitation ] 유니테 다비타시옹 / 2 (4) | 2021.01.02 |
[ Unité d'Habitation ] 유니테 다비타시옹 / 1 (7) | 2021.01.01 |